האמת מאחורי שקר הביצה והתרנגולת

"הביצה והתרנגולת" הוא אחד הביטויים הכי שגורים בשפה היומיומית וגם הכי מסרסים. מקור הביטוי הוא הפרדוקס השואל "מה קדם למה?", במקרים בהם לא ברור מה הסיבה ומהי התוצאה. את הפרדוקס הגה לראשונה הפילוסוף היווני פלוטרכוס. אבל בעוד הפילוסופיה מדברת על סיבה ותוצאה והתרת הקשר בין אירועים, רוב האנשים לקחו את הביטוי כדי להסביר לאחרים ובעיקר לעצמם - למה הם לא עושים פעולה אקטיבית כדי לשנות מצב נתון, שברוב המקרים, לא מספיק טוב עבורם.


אני מודה שבעבר, לפני הצמיחה האישית שלי, גם אני התחבאתי מאחורי הביטוי. נעזרתי בו כדי להסביר לעצמי למה אני תקוע ואין מה לעשות. כמעט בכל תחום:

- בעבודה (בהייטק) - אני לא מדבר ולא נוקט עמדה, כי לא מקשיבים לי. אבל לא מקשיבים לי כי אני לא מדבר ולא נוקט עמדה

- בזוגיות - אני לא פונה אל נשים כי אני לא יודע לפנות וחסר ביטחון. אבל אני לא יודע לפנות כי לא ממש ניסיתי ולכן גם לא השתפרתי

- במשקל (הייתי שמן מאד בעברי) - אני לא מרזה כי אני לא מתאמן כמעט. אבל אני לא מתאמן כי אני שמן וקשה לי. אז גם המשקל נשאר גבוה והכושר לא משתפר


כמוני בעבר, אנשים רבים משתמשים בביטוי הזה. מה המשותף לכולם? הם תקועים. הם תולים פעולה חשובה בקיום תנאי מסוים, אלא שאותו התנאי כרגע לא מתקיים ולפי תפיסתם, גם לא יתקיים עד שהם יבצעו את הפעולה.

כלומר - מעגל סגור של חוסר עשייה ותקיעות. והמחיר? גבוה - תסכול רב, חוסר התקדמות ולא מעט אכזבה עצמית.


גם בעסקים אני פוגש את זה המון.

לדוגמה - בעלי עסקים שאומרים שישקיעו בשיווק כאשר יהיה להם כסף. אבל אין להם מספיק כסף כי הם לא משווקים (ולכן לא מביאים לקוחות חדשים). את הדוגמה הזו אני פוגש הרבה מאד והיא אחת הנפוצות. לכאורה בעיה - אין כסף לשווק. ובגלל שלא משווקים - אין כסף כי לא מגיעים לקוחות חדשים.


דוגמה נוספת - מטפלים, מאמנים, יועצים ודומיהם שלא משקיעים בקליניקה חדשה או עיצוב יפה לקליניקה כי אין להם כסף. מצד שני אין להם מקום מכובד להביא לשם את הלקוחות שלהם ולכן הם נמנעים מלהזמין או לפגוש לקוחות.

זו דוגמה מצוינת נוספת לדרך שבה לכאורה אין מוצא. הביצה והתרנגולת - קודם קליניקה או קודם לקוחות?


נחזור רגע אל המדע. למעשה, המדע כבר פתר את השאלה. בעוד האנשים תקועים על שאלה חסרת תשובה, המדע הראה שהשאלה פשוט לא נכונה.

במקור, השאלה נועדה כדי לפתור סוגיה קיומית - אם לכל ביצה יש תרנגולת שהטילה אותה, וכל תרנגולת בקעה מביצה, אז איך הכל החל? תוסיפו לכך את ההנחה הרווחת שהעולם לא היה קיים לנצח - והרי לכם סוגיה קיומית לא פתורה.

כלומר זו שאלה שמנסה להסביר את קיום החיים ואיך צורות החיים הגיעו לראשונה.


אלא שכאמור, המדע הראה שלמעשה השאלה עצמה - מה קדם למה - לא מדויקת ובמידה רבה אפילו מיותרת. האבולוציה מסבירה את קיום המינים כרצף של שינויים קטנים (מוטציות) המתרחשות מדור אל דור, תוך סלקציה טבעית של המוטציה שהכי מצליחה לשרוד. במילים אחרות שינוי גנטי המתרחש בביצה יוצר שינוי מינורי בתרנגולת ואם השינוי תורם להישרדות התרנגולת, אז היא תתרבה יותר והשינוי ימשיך לדורות הבאים.

האבולוציה פתרה את התקיעות דרך שינויים קטנים, ברי יישום, ובחירת השינוי הכי מוצלח, דרך סלקציה טבעית והצלחה של השינוי במובן של סיכויי הישרדות.


וזה גם הפתרון בחיי היומיום, וכמובן גם בעסקים - פעולות ברורות, ברות יישום שעוקפות את התנאי ומקדמות אותנו אל עבר היעד.

לדוגמה - אם אני לא יכול להשקיע כרגע בשיווק ממומן כי תזרים המזומנים אינו מאפשר זאת, אז אני משקיע בשיווק אורגני, כולל שיווק נינג'ה אגרסיבי (שיווק שפועל מתחת לרדאר של קהל היעד) על מנת להביא לקוחות כבר בטווח זמן הקרוב. אני מתכנן את ההכנסות כך שאני צובר סכום אותו אני משקיע בהמשך בשיווק ממומן כדי ליצור שינוי גדול עוד יותר.


באופן דומה, אם אני לא יכול לשפץ את הקליניקה כי זה יקר, אז אני שוכר שירות עיצוב פנים (לרוב הרבה יותר זול משיפוץ) ועושה שינויים קוסמטיים. אם אין לי כסף לשכור בכלל קליניקה, אז אני שוכר לפי שעה, ודואג לשכור במקום שמכבד את השם והמותג שלי.

ככה אני יוצר תנועה קדימה ובונה שם עם קליניקה בהלימה למותג שאני.


אבל זה לא הכל.

למעשה הפיתרון האמיתי - הקפיצה הקוונטית של העסק - לרוב לא מגיעה מפעולות קטנות. הקפיצה המשמעותית מגיעה מתכנון קפדני והשקעה מאסיבית. כל הקפיצות המשמעותיות שעשו עסקים נעשו דרך השקעה גדולה ומתוכננת בקפידה.


לדוגמה - כדי לקפוץ בעסק ברור שנדרש שיווק משמעותי. כזה שמגיע לקהלים חדשים וגורם להם להבין שכדאי להם להגיע אל העסק שלי ולקבל את השירותים שאני מציע.

אבל אם אין כסף, מה עושים? אם תזרים המזומנים לא מאפשר את ההשקעה כרגע?


אחת האופציות היותר מקובלות היא לחפש משקיע.

זה יכול להיות שותף שמזרים כסף וזו יכולה להיות הלוואה מהבנק או כל דרך אחרת שמכניסה מזומן לעסק ומאפשרת שיווק יעיל.

אלא שכאן הרוב רואים את הסיכון - לקיחת כסף שלא שלנו. מה אם לא נצליח?

אז כמובן שהסכנה הזו קיימת. זה סיכון שכל בעל עסק לוקח ברגע שהוא מחליט לפתוח עסק.

מה עושים כדי למזער את הסיכון? בונים תוכנית שיווקית מקצועית, עם תשתית טכנולוגית ועסקית ברורה. בנוסף, מוודאים שיש לנו שירות שקהל היעד שלנו אוהב ורוצה לשלם עליו וכמובן - שאנחנו יודעים למכור אותו.

כמובן שגם אז יש סיכון. אבל הוא מחושב. והסיכון הזה הוא הדרך של העסק לפתוח דלתות לגדילה משמעותית בעסק.


באופן דומה, גם במקרה של שיפוץ הקליניקה או שכירת קליניקה שתואמת את המסרים של העסק ואת המותג שהעסק רוצה לבנות. דרך הלוואה שפורסים למספיק זמן ועם תוכנית שיווקית שתכניס מספיק מזומן לעסק ותאפשר לשלם את ההלוואה והרבה יותר מכך - תשפר את מותג העסק ותכניס עוד הרבה לקוחות.


תהיה הפעולה שתבחרו אשר תהיה - לעולם אתם והעסק שלכם מתקדמים אך ורק דרך פעולות.

ההמלצה שלי - שחררו את הביטוי "הביצה והתרנגולת". אל תתנו לו לנהל אתכם. תמיד ישנה פעולה שאפשר כבר עכשיו לעשות כדי לקדם אתכם אל היעד. בין אם זו פעולה גדולה שיוצרת שינויים קוונטיים, ובין אם זו פעולה קטנה שיוצרת שינויים קטנים - כל שינוי הוא שינוי. ואם תכננתם אותו נכון - אתם בדרך הנכונה ליעדים שלכם.

מועדון הסמוראים

המעטפת המלאה לבעלי עסקים -

ליווי עסקי ומנטלי

לפרטים

ofer Samurai_logo_end-01 על רקע שחור.png
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
עופר מכמל
מגדל עסקים, קניון עזריאלי ראשונים, ראשל"צ
054-681-1182