עסקים, חברים ומשפחה - בעד או נגד?

נושא עבודה ביחד הוא נקודה מאד רגישה. מצד אחד, יש בעבודה עם קרובים (חברים או משפחה) פוטנציאל להרבה כיף והצלחה, אבל גם סכנה של פגיעה בקשר. ללא ספק הנושא מעורר הרבה מאד אמוציות ולכל אחד יש את הדוגמאות הטובות או הרעות ואת הדעה המוצקה בנושא. מאחר והעולם אינו שחור או לבן ויש הצלחות כמו גם כישלונות, חשוב לי לתת את הדעה והגישה שלי, כדי שאם תשקלו, תעשו זאת נכון.

 

אני אחלק את הנושא לשני תחומים: 
1. פעילות עסקית עם קרובים (כמו עבודה או ניהול עסק משותף) 
2. מתן שירות לאנשים קרובים

 

נתחיל עם פעילות עסקית בשיתוף אדם קרוב.
כמו עסק משותף עם אח או אחות, להכניס לעסק או לחברה בן או בת. יש הרבה דוגמאות מעולות להצלחה - עסקים משפחתיים, ילדים שגדלים מקצועית בחברה של אחד ההורים ועוד. אבל יש גם הרבה דוגמאות לעסקים שהרסו קשרים והחריבו משפחות. ולהיפך - קשרים משפחתיים שהפילו עסקים.

 

יש כמה תנאים להצלחה:
👈ערכים - כדי להצליח לבנות עסק ולשמר אותו, חשוב מאד שהשותפים פועלים מתוך סט ערכים דומה. כאשר הערכים לא תואמים, כל התמודדות תעלה את הפער.
👈תקשורת - אין דרך לבנות משהו משותף בלי תקשורת מאד פתוחה ויכולת ניהול דיון וקונפליקטים
הגדרת תפקידים ברורה וגבולות - כדי למנוע חיכוכים ופגיעה באוטונומיה
👈היררכיה - מי בסופו של דבר נותן את המילה האחרונה.

👈חוזה ברור שמגדיר את כל התנאים, מערכת היחסים ומקרים ותגובות, כולל במקרה של פירוק.

 

כל התנאים האלו נכונים תמיד, בכל עסק, ולא רק משפחתי.

 

תנאי חשוב נוסף שכן קשור למשפחה, הוא שלומדים לשים את העבודה גם בצד, נניח באירועים משפחתיים או מחוץ לשעות העבודה. כדי שהקשר החברי\משפחתי לא יתמוסס.

 

עד כה התחום הראשון של עסקים וקשרים קרובים - ניהול וקיום עסק ביחד.

 

התחום השני הוא מתן שירותים לאנשים קרובים
כגישה, מלבד שירותים רפואיים או רגשיים - אין לי בעיה עם מתן שירות לאנשים קרובים. האתגרים החשובים כאן הם מחיר וגבולות. כי להרבה בעלי עסקים יש אתגר עם כסף, וכשמעורבים חברים וקרובים, זה בכלל הופך לאתגר משמעותי.

גם הצבת גבולות הוא נושא לא פשוט לאנשים רבים. ולהציב גבולות לאנשים קרובים זה לרוב הרבה יותר קשה. הדרך הטובה ביותר היא לנהל זאת בשקיפות ותאום ציפיות.
חשוב מאד להבהיר את גבולות השירות, כדי למנוע ניצול של הקרבה באופן שמנצל את הזמינות והנוכחות שלנו בחיי החבר או קרוב המשפחה.

 

בעניין המחיר אני מציע לומר את המחיר הרגיל ולתת %X הנחה, ולהדגיש שזה מתוך הקשר החברי\משפחתי. את ה-X הזה חשוב להגדיר מראש, שלא יראה כאילו המצאנו באותו הרגע. כמוכן, מומלץ לחשוב טוב על ה-X: איך אני ארגיש אם השירות ממשיך זמן רב? האם אני ארגיש טוב עם ה-X הזה? האם לאורך זמן ארגיש מנוצל או שאתן את השירות באהבה?

 

רמה נוספת היא הרמה המנטלית. חשוב לזכור שעבודה עם אנשים קרובים יוצרת אתגרים שונים. האנשים הכי קרובים מרגישים לפעמים פתוח מספיק בשביל להגיד דברים שלא היו אומרים לאדם אחר.

 

לדוגמה - קרובת משפחה של לקוח שלי אמרה על המחיר של השירות המעולה שלו "וואו אני הולכת למכור כליה".
סביר שלא הייתה אומרת את זה לאדם אחר. אבל מולו היא מרשה לעצמה לבטא את הפחדים והקשיים שלה בצורה הרבה יותר ישירה ואפילו בוטה.

 

אין ספק שהקרובים אלינו רוצים לעזור לנו, אבל צריך לזכור שהקרובים אלינו הם אלו שהכי שמים לנו מקלות בגלגלים. לרוב, מתוך אהבה.

 

כאן נכנס החוסן המנטלי שלנו. ככל שנצליח להקליל את התגובה שלנו, גם ברגש וגם במוזיקה, כל השיח יהיה פשוט יותר. לדוגמה, אפשר לענות לאותה קרובת משפחה: "לקוחות רגילים צריכים למכור גם צלע, לא רק כליה..." (וכמובן לומר זאת עם קריצה)

לא תמיד קל לענות ככה. 
 

שמירה על שלוות נפש מצריכה חוסן מנטלי גבוה, אבל זה מאפשר להתקדם ולסנן תגובות לא נעימות.

ושורה תחתונה - אם יש ספק - אין ספק. עדיף לומר לקרובים שאנחנו מפרידים בין עבודה לחברות ומשפחה, כדי לשמור על מערכות היחסים, מאשר להיכנס לקשר עסקי שיפגע במערכות היחסים הכי חשובות שיש לנו.

אז תחשבו טוב טוב על הגבולות שלכם.
באילו תנאים נכון לכם לייצר מערכת יחסי עבודה או לקוח-נותן שירות.
תהיו שקופים בגבולות ובתנאים.
תשמרו על תקשורת פתוחה וכנה.

והכי חשוב - תהיו סמוראים

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

מועדון הסמוראים

המעטפת המלאה לבעלי עסקים -

ליווי עסקי ומנטלי

לפרטים

ofer Samurai_logo_end-01 על רקע שחור.png
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
עופר מכמל
מגדל עסקים, קניון עזריאלי ראשונים, ראשל"צ
054-681-1182